ÉnVélemény

ÉnVélemény

Vázig kiégett egy BKV busz.

Típushiba vagy nem megfelelő karbantartás?

2015. február 17. - Péter Tóth

2015 02. 14. –én éjjel a Szilágyi Erzsébet fasor egyik megállójában kigyulladt, majd a vezető beavatkozása ellenére vázig kiégett egy BKV busz. A képeken látható, hogy a busz kompozit borítása gyakorlatilag elolvadt és minden éghető anyag megsemmisült.
Személyi sérülés nem történt, a tűzoltók a végén eloltották és később a roncsot is elszállították.

kiegett-busz.jpg

A jármű egy Mercedes-Benz Citaro típusú busz volt, melyet a BKV közlése szerint 2012 –ben állítottak forgalomba. Az eddigi hírek szerint a busz motorterében keletkezett a tűz és az terjedt át a teljes kocsiszekrényre.

Persze azonnal kialakult egy vita, hogy „lám lám, nem is az Ikarus buszok típushibája a kigyulladás, egy két éves modern busz is kiég”. Egyesek szerint a Citaro típushibás, hiszen egy gyakorlatilag új busz égett ki. Mások szerint az elégtelen karbantartás és tisztítás miatt gyulladnak ki a BKV buszai.

Az ügyben természetesen vizsgálódnak azok, akiknek ilyenkor vizsgálódni kell, ezért én nem alapoznék az internetes fórumozók „szakértői” véleményére. De azért néhány tény.

Ez a busz nem kétéves volt.

A BKV közlése szerint ez az autóbusz ugyan 2012-ben érkezett hozzájuk, de azt senki nem mondta, hogy újonnan. És nem is lehetett új. A képek alapján jól látható, hogy ez a busz egy régebbi szériából való. (A hátsó fal kialakítása elég árulkodó.)

A BKV 2012 januárjában 30 darab használt Mercedes-Benz O530 Citaro autóbuszt szerzett be. A 2000 és 2003 között legyártott buszok átlagosan félmillió futott kilométerrel érkeztek hozzánk. Korábban Frankfurtban, Salzburgban, Madridban, Berlinben és Osloban jártak.

A kiégett busz tehát minimum 12 éves volt. (Ha meglenne a rendszáma, könnyen beazonosítható lenne a pontos gyártás és forgalomba állítás ideje.)

Mi történt ennél a kiégett busznál?

Egyelőre nem lehet tudni. A vizsgálat valószínűleg kimutatja majd az üzemagyag-ellátó rendszer vagy az elektromos rendszer váratlan meghibásodását. Személyi sérülés nem történt, de egy sokmilliós busz teljesen tönkrement.

Váratlan balesetek bármikor bekövetkezhetnek. A konkrét tűz oka kideríthető, de az, hogy mi vezetett idáig, az már nem biztos.

Típushiba a Citaro buszoknál?

Annak ellenére, hogy a Pécsi Közlekedési Zrt. egyik Citaro busza 2009-ben hasonló módon kiégett, nem gondolnám, hogy típushibáról van szó.

A Mercedes-Benz Citaro buszcsaládot 1997 óta gyártják különböző méretben és felépítményekkel, a most kapható típusokat pedig 2007 óta. Tehát egy kiforrott és jól megkonstruált modellről van szó. Európa különböző városaiban több ezer fut belőle, kedvelt típusa a városi valamint az elővárosi-helyközi közlekedésnek.
Úgy gondolom tehát, hogy ha öngyulladásra hajlamod autóbuszról lenne szó, az már régen kiderült volna.

Az elégtelen karbantartás tehet róla?

Nem tudom megítélni, hogy ennél a konkrét esetnél mi okozta a tüzet, de tény, hogy a Budapest útjain futó járművek karbantartásával lehetnek gondok. Ami az utastérből látszódik, az bizony elég lehangoló.

Nem csak, hogy piszkosak a BKV (és szerződött partnerei) járművei, hanem elég lelakottnak is tűnnek.
Mind az új Volvo, Citaro buszok, mind pedig a Combino villamosok és az Alstom metrók rosszabbul néznek ki, mint ahogy azt az utasforgalom indokolná. Az alapos takarítás hiánya szembetűnő és sokszor látni nem odavaló csavarokkal és alkatrészekkel való szerelések nyomait vagy egyéb „gányolásnak” tűnő megoldásokat.

Remélem, hogy az utastérből nem látható és a műszaki állapotot befolyásoló helyeken nem ez a helyzet. Mert az elégtelen karbantartás vagy a rendszeres tisztítás hiánya okozhat tüzet.

A motortérben lerakódó olajsár felgyülemlése, az üzemanyag-ellátó rendszer vagy az elektromos rendszer helytelen szervízelése veszélyessé teheti ezeket a járműveket. A modern buszok pedig nagy mennyiségű műanyagot tartalmaznak, mely nem csak jól ég, de a füstje akár mérgező is lehet. Még akkor is, ha vannak bizonyos tűzvédelmi előírások, melyeknek meg kell felelniük.

Gyanítom tehát, hogy bármi is derül ki a vizsgálatok során, a karbantartás, tisztítás hiánya és/vagy a karbantartás szakszerűtlensége ott lesz az okok között.

Képek: ittlakunk.hu 

A bejegyzés trackback címe:

https://private-opinion.blog.hu/api/trackback/id/tr257182825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása